سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که دانشش بر هوایش چیره شود، آن دانش سودمند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
فاروق (بازخوانی دیدگاه صحابه پیامبردرباره مسأله خلافت)
فاروق ( جمعه 91/4/16 :: ساعت 10:57 صبح )

آیة الله حاج آقا موسا شبیری زنجانی نقل فرمودند:
 تقریب بین مذاهب دو نوع است: یکى ممدوح و دیگرى مذموم
تقریبى که مرحوم آشیخ محمد تقى قمى در مصر شروع کرد، ممدوح بود و هیچ مشکلى نداشت. او مى‏گفت که شیعه و سنّى مشترکاتى دارند ولى به علّت تبلیغات مسموم، دو طرف یکدیگر را نمى‏شناسند. اگر طرفین همدیگر را درست بشناسند، بسیارى از اختلافات از بین مى‏رود. در بین اهل سنّت تبلیغ کرده‏اند که شیعه على اللّهى است یا پس از نمازها «خانَ الأمین» مى‏گویند و از این قبیل مطالب نادرست به شیعه نسبت مى‏دهند یکى از عواملى که مانع شناخت صحیح اهل سنّت نسبت به شیعه است، عدم دسترسى آنها به کتب شیعه است. ما مى‏توانیم در این جهت با آنها احتجاج کنیم چون کتابهاى اهل سنّت در کتابخانه‏هاى ما وجود دارد و قابل دسترسى است و ممنوع نیست، ولى کتابهاى شیعه در کشورهاى سنّى نشین ممنوع است و مرحوم آشیخ محمد تقى تقریب را مطرح کرد تا جهات مشترک معلوم شود و طرفین همدیگر را بشناسند. البتّه سنّى‏ها متعصّب ابتدا با این حرکت ایشان موافق نبودند و شاید در اواخر نیز با این اقدام موافق نبودند. شیخ محمد تقى مى‏گفت: قبل از این که مسأله تقریب را مطرح کنیم، آنها نام من را با القاب مى‏نوشتند، ولى بعد از مطرح مسأله تقریب آنها مى‏گفتند: «چرا آنها در اینجا (مصر) تقریب را مطرح مى‏کنند؟ بروند در ایران این را عنوان کنند!» سپس کم کم القاب من کم شد تا این که منحصر شد به اسم من یعنى «محمّد تقى» و کار به جایى رسید که مى‏نوشتند: «تقى من التقیّه»! یعنى اسم مرا از مادّه تقیّه مشتق مى‏دانستند نه از مادّه تقوا.
این تقریب را آقاى بروجردى هم ترویج مى‏کرد. ابتدا آشیخ محمد تقى از طرف شاه براى تقریب به مصر رفت ولى بعداً به آقاى بروجردى متّصل شد و از طرف ایشان مسؤول دارالتقریب شد. اقدامات آنها سبب شد که شلتوت فتوا بدهد که عمل بر طبق مذهب جفرى علیه‏السلام در محاکم قضایى اشکال ندارد. این فتوا در محیط سنّى‏ها خیلى مهمّ بود.
امّا تقریبى که مذموم است تقریبى است که نادرشاه شروع کرد. وى مى‏گفت: ایران در اصول سنّى باشد ولى در فروع چون عادت کرده‏اند بر طبق احکام امام صادق علیه‏السلام عمل کنند، مانعى ندارد که بر طبق مذهب جعفرى باشند. بعضى از علماى شیعه از روى تقیّه، تقریب نادر را امضا کردند، چون نادر آنها را مى‏کشت. بعضى‏ها هم مخالفت کردند و کشته شدند.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
منظومه غدیر : ابوالقاسم راجی بید آبادی اصفهانی
فضائل موسی بن جعفر علیهما السلام فی تاریخ بغداد للخطیب
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
کتاب تشیید المطاعن و کشف الضغائن
تقریب ممدوح و مذموم
ترویج مذهب یا خرابکاری
حکایتی از یک ناصبی
حمزه سید الشهداء (ع)
ارجوزه ای در ردّ قصیده بغدادیه
[عناوین آرشیوشده]