سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«خداوند کسی را که نافرمانی اش کند، دوست نمی دارد» . آن گاه حضرت این شعر را برخواند : خدا را می کنی و باز اظهار دوستی او را می نمایی ؟! [محمّد ابی عمیر - کسی که خود از امام صادق علیه السلام شنیده بود برایم نقل کرد که ایشان می فرمود]
فاروق (بازخوانی دیدگاه صحابه پیامبردرباره مسأله خلافت)
فاروق ( چهارشنبه 89/2/29 :: ساعت 8:51 صبح )

صدّیق اکبر کیست؟
ابن ماجه قزوینی در سنن (از صحاح سته اهل سنت ) با سند صحیح نقل کرده‌:
عَنْ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ عَلِیٌّ أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَأَخُو رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ لَا یَقُولُهَا بَعْدِی إِلَّا کَذَّابٌ، صَلَّیْتُ قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنِینَ .*
عباد بن عبد الله گوید : علی علیه السلام فرمود : من بنده خدا ، برادر رسول خدا و صدیق اکبر هستم ، پس از من جز دروغگو کسی دیگر خود را «صدیق» نخواهد خواند ، من هفت سال قبل از دیگران نماز می‌خواندم .
محقق سنن ابن ماجه در ادامه می‌نویسد :
فی الزوائد : هذا إسناد صحیح . رجاله ثقات . رواه الحاکم فی المستدرک عن المنهال . وقال : صحیح على شرط الشیخین.
بوصیری این روایت را در زوائد سنن ابن ماجة نقل کرده و گفته است : « سند آن صحیح و راویان آن مورد اعتماد هستند»  . همچنین حاکم نیشابوری آن را نقل کرده و گفته است : « این روایت طبق شرائط مسلم و بخاری صحیح است» .

*سنن ابن ماجة : ج1 ، ص 44 ، و البدایة والنهایة : ج3 ، ص 26 و  المستدرک : حاکم نیشابوری ، ج3 ،  ص 112 ، و تاریخ طبری : ج2 ، ص 56 ، والکامل : ابن الاثیر ، ج2 ، ص 57 و فرائد السمطین : حموینی ، ج 1 ص 248 و الخصائص : نسائی ، ص 46 ، و تذکرة الخواص ، ابن جوزی : ص 108.



فاروق ( جمعه 89/2/24 :: ساعت 4:2 عصر )

 گزارش طبری شیعی درباره شهادت فاطمه زهرا (ع)
حدثنی أبو الحسین محمد بن هارون بن موسى التلعکبری، قال:حدثنی أبی، قال: حدثنی  أبو علی محمد بن همام بن سهیل (رضی الله عنه)، قال: روى أحمد ابن محمد بن البرقی، عن أحمد بن محمد الأشعری القمی، عن عبد الرحمن بن أبی نجران، عن عبد الله بن سنان، عن ابن مسکان، عن أبی بصیر، عن أبی عبد الله جعفر بن محمد (علیه السلام)، قال:
ولدت فاطمة (علیها السلام) فی جمادى الآخرة، یوم العشرین منه، سنة خمس وأربعین من مولد النبی (صلى الله علیه وآله). وأقامت بمکة ثمان سنین، وبالمدینة عشر سنین، وبعد وفاة أبیها خمسة وسبعین یوما.
وقبضت فی جمادی الآخرة یوم الثلاثاء لثلاث خلون منه، سنة إحدى عشرة من الهجرة. وکان سبب وفاتها أن قنفذا مولى عمر لکزها بنعل السیف  بأمره، فأسقطت محسنا ومرضت من ذلک مرضا شدیدا، ولم تدع أحدا ممن آذاها یدخل علیها.
وکان الرجلان من أصحاب النبی (صلى الله علیه وآله) سألا أمیر المؤمنین أن یشفع لهما إلیها ، فسألها أمیر المؤمنین (علیه السلام) فأجابت، فلما دخلا علیها قالا لها: کیف أنت یا بنت رسول الله؟
قالت: بخیر بحمد الله.
ثم قالت لهما: ما سمعتما النبی (صلى الله علیه وآله) یقول:  فاطمة بضعة منی، فمن آذاها فقد آذانی، ومن آذانی فقد آذى الله ؟ قالا: بلى.
قالت: فوالله، لقد آذیتمانی.
قال: فخرجا من عندها وهی ساخطة علیهما.

مصدر: دلائل الإمامة [ محمد بن جریر الطبری] ، ص135



فاروق ( پنج شنبه 89/2/16 :: ساعت 6:41 عصر )

 دعاء لمعاویة ورحمة!
عن ابن عباس : أنه کان یلعب مع الصبیان . فجاء له النبی  (ص)  فهرب وتوارى منه فجاء له ثم قال : اذهب فادع معاویة، فجئت فقلت : هو یأکل، ثم قال : اذهب فادع لی معاویة. فجئت فقلت: هو یأکل، فقال : لا أشبع الله له بطناً.
رواه مسلم فی کتاب البرّ والصلة والآداب ، وقال بعض الفقهاء: أن هذا الحدیث دعاء لمعاویة ورحمة!!



فاروق ( جمعه 89/2/10 :: ساعت 11:48 صبح )

غضب فاطمة
من العجب: اعترافهم بأنّ رسول الله (صلى الله علیه وآله) قال: «إن الله یغضب لغضب فاطمة، ویرضى لرضاها»[1] ، وقال: «فاطمة بضعة منّی یؤلمنی ما یؤلمها»[2] ، وقال: «من آذى فاطمة فقد آذانی، ومن آذانی فقد آذى الله»[3] ، ثمّ إنّهم یعلمون ویتفقون أن أبا بکر أغضبها وآلمها وآذاها، فلا یقولون: هو هذا إنّه ظلمها، ویدّعون أنّها طلبت باطلاً، فکیف یصحّ هذا؟ ومتى یتخلّص أبو بکر من أن یکون ظالماً وقد أغضب من یغضب لغضبه الله، وآلم هو بضعة لرسول الله، ویتألّم لألمها، وآذى من فی أذیته أذیة الله ورسوله، وقد قال الله تعالى: (إنّ الذین یؤذون الله ورسوله لعنهم الله فی الدنیا والآخرة وأعدّ لهم عذاباً مهیناٌ)[4] ، وهل هذا إلا مباهتة فی تصویب الظالم، وتهوّر فی ارتکاب المظالم؟

[1] المعجم الکبیر: 1 / 66، ح 182. المستدرک على الصحیحین: 3 / 154. میزان الاعتدال: 2 / 492، ح 4560. مجمع الزوائد: 9 / 203. کنز العمال: 13 / 674، ح 3772.
[2] المستدرک على الصحیحین: 3 / 158. السنن الکبرى: 10 / 201 - 202. کنز العمال: 12 / 107 - 112. إتحاف السادة المتقین: 6 / 244.
[3]علل الشرائع: 186. المحتضر: 133. بحار الأنوار: 43 / 80 و 204.
[4] سورة الأحزاب: 57.

مصدر: التعجّب / محمد بن علی بن عثمان الکراجکی



فاروق ( چهارشنبه 89/2/8 :: ساعت 6:58 صبح )

سبب تصنیف کتاب الخصائص للنسایی

قال محمّد بن موسى المأمونی صاحب النسائی : سمعت قوماً ینکرون على أبی عبد الرحمن کتاب الخصائص لعلی  علیه السلام  ، وترکه تصنیف فضائل الشیخین ، فذکرت له ذلک  فقال : دخلت دمشق والمنحرف عن علیٍّ  علیه السلام  بها کثیر ، فصنَّفت کتاب الخصائص رجوت أن یهدیهم الله. وقیل له وأنا أسمع : ألا تُخرِّج فضائل معاویة ؟
فقال : أیَّ شیء أُخرِّج ؟ حدیث : اللهم لا تشبع بطنه؟! ، فسکت السائل.

تذکرة الحفاظ ، الذهبی : 2/699 .



فاروق ( چهارشنبه 89/2/1 :: ساعت 10:18 صبح )

سیده زنان همه تاریخ
فاطمه‏ى زهرا سلام‏اللَّه‏علیها یک شخصیت برجسته و بزرگ و تراز اول اسلامى است. در حقیقت، یک شخصیت تراز اول در طول تاریخ بشر است. همچنانى که از قول نبى‏اکرم علیه‏وعلى‏آله‏الصّلاةوالسّلام گفته شده است که به فاطمه‏ى زهرا فرمودند: «أما تحبّ أن تکون سیّدة نساء العالمین» یعنى تو سیده و بانوى همه‏ى زنان جهان هستى در طول تاریخ. خود فاطمه‏ى زهرا سلام‏اللَّه‏علیها سؤال مى‏کند که «فکیف مریم؟» چگونه مریم سیده‏ى نساء است که در قرآن هم تصریح شده است. حضرت مى‏فرمایند که مریم سیده‏ى زنان زمان خود بود و تو سیده‏ى همه‏ى زنان تاریخ هستى.

آیة الله خامنه ای در همایش عظیم بانوان در جشن میلاد کوثر در استادیوم آزادى 3/7/1376  

 

 



فاروق ( چهارشنبه 89/2/1 :: ساعت 8:37 صبح )

اهانت نه!
بعضیها خیال مى‏کنند که اگر بخواهند راجع به دوره‏ى خلفا تحلیل کنند، حتماً باید با طعن به آنها همراه باشد؛ نه... من خودم در نماز جمعه راجع به جنگ صفین و سایر جنگهاى امیرالمؤمنین صحبت مى‏کنم؛ اما اهانت نمى‏کنم. تاریخ‏گویى، یک حرف است؛ اهانت، حرف دیگرى است. تاریخ بیست‏و [چند] ‏ساله‏ى بعد از رحلت پیامبر تا خلافت امیرالمؤمنین، یک تاریخِ قابل بررسى است؛ باید بررسى شود؛ اما در آن اهانت و جسارت به خلفا به‏هیچ‏وجه نباید باشد.

آیة الله خامنه ای در دیدار با «گروه ویژه» و «گروه معارف اسلامى» صداى جمهورى اسلامى ایران    13/12/1370



فاروق ( چهارشنبه 89/2/1 :: ساعت 12:54 صبح )

 چه کسى استفاده مى‏کند؟
 اى قلم‏به‏دستى که نشسته‏اى چیزى مى‏نویسى و احساساتت - ولو احساسات پاک - و عقاید و ایمانت به تو حکم مى‏کند که فلان کلمه را در ضدیت با آن فرقه‏ى مخالف و مقابل خودت بنویسى! بدان که با نوشتن این کلمه چه اتفاقى مى‏افتد؛ بدان که با ایجاد عصبیتها و دشمنیها و مخالفتها، چه کسى استفاده مى‏کند.

 آیة الله خامنه ای در اولین روز از هفته‏ى وحدت 11/7/1369




لیست کل یادداشت های این وبلاگ
منظومه غدیر : ابوالقاسم راجی بید آبادی اصفهانی
فضائل موسی بن جعفر علیهما السلام فی تاریخ بغداد للخطیب
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
برخی از مصادر کتاب: عبقات الانوار
کتاب تشیید المطاعن و کشف الضغائن
تقریب ممدوح و مذموم
ترویج مذهب یا خرابکاری
حکایتی از یک ناصبی
حمزه سید الشهداء (ع)
ارجوزه ای در ردّ قصیده بغدادیه
[عناوین آرشیوشده]